I Troldehøj ønsker vi at skabe et pædagogisk miljø hvor vores værdier Faglighed, Anerkendelse, Tillid og Troværdighed samt Samarbejde indgår i dagligdagen.
Faglighed
- personlig og fælles udvikling
- refleksion
- erfarings udvikling
- videndeling, intern/ekstern
- holde sig fagligt ajour
- kvalitet
- evaluering
- faglig dokumentation
Hvordan ser vi værdien i dagligdagen hos børn og voksne?
- Vi planlægger aktiviteter ud fra børnenes behov og arbejder i aldersopdelte grupper
- tilgodeser hvert enkelt barns behov
- Vi Vi forsøger at tyde børns signaler og handle derefter
- Vi reflekterer over spørgsmål og egne handlinger
- Vi reflekterer/vender børn og aktiviteter med hinanden, sparrer. Vi overleverer børn fra vuggestue til børnehave (m. forældre) samt fra børnehave til skole
- Vi tager på kurser, ud af huset og i huset, vi debatterer og deler viden
- Vi holder os ajour via bøger, artikler, fagblade, medier
- Videndeling også på tværs af huset, via pædagogiske drøftelser, læreplan, personalehåndbog (intern), velkomstfolder, hjemmeside, medier og udadtil via Kulturrejser
- Vi dokumenterer ved skriftlige evalueringer, fortællinger, børneinterview og billeder
- Vi rådgiver og vejleder forældrene
- Vi samarbejder med tværfaglige samarbejdspartnere
Anerkendelse
- omsorg
- respekt
- selvrespekt
- empati
- nærvær fysisk/psykisk
- rummelighed
Hvordan ser vi værdien i dagligdagen hos børn og voksne?
Omsorg
- børn får lov til at sove og spise, når de har behov for det
- børn får fysisk kontakt, når de har behov for det
- vi tager gerne særlige hensyn
- vi dækker børnenes behov, stimulerer og motiverer dem
- vi bestræber os på at behandle børn ens, og det betyder, at der er plads til at tage særlige hensyn
- vi reagerer hvis vi er bekymrede for et barns udvikling
Respekt
- vi møder børn og forældre med åbent sind
- vi banker på ind til et rum, hvor børn er i gang med en leg
- vi undlader unødigt at afbryde en relation/et samspil mellem barn/barn eller barn/voksen
- vi er lydhøre overfor hinanden, lyttende og interesseret i hvad børn som voksne fortæller
- vi giver plads til spontanitet
- at vi er opmærksomme og roser dem, der har gjort noget ekstra
- vi giver børn og voksne opgaver og ansvar
- vi lader børnene løse deres konflikter og støtter når det er nødvendigt
Selvrespekt
- at sige fra, når ens grænser er ved at brydes
- vi melder os til i fællesskabet; vi er på banen; vi engagerer os
- at stå til ansvar for sine handlinger i forhold til alder
- at gøre noget på egen hånd og opleve succes
Empati
- vi lytter til den anden med alle kanalerne åbne, så vi kan tolke den andens signaler og handle derefter. Dette er lettere jo bedre, vi kender hinanden
- de større børn hjælper de små, at passe på hinanden og omgivelserne
- børnene er opmærksomme på, når andre børn f.eks. græder, og giver besked til de voksne
- hjælpe børnene med at skabe venskaber
Nærvær – fysisk/psykisk
- at være i øjenhøjde med børnene; at være nede på gulvet
- at give fysisk kontakt, når der er behov for det
- at give tid og plads til at barnet kan udtrykke sig
- at vise barnet, at vi har set dets initiativer
- at give et skulderklap – både til børn og voksne
- vi er trygge ved hinanden, alle tør komme til orde og give sin mening til kende
- vi har et godt psykisk arbejdsmiljø
Inklusion
- vi rummer børn, personaler og forældres forskelligheder og behov
- vi respekterer og accepterer forskelligheder og ressourcer
- vi møder det enkelte barn på dets udviklingstrin og arbejder ud fra det
- vi ser det enkelte barns potentialer
- vi er løsningsfokuseret i vores tilgang til barnet og familien
Tillid og troværdighed
- ærlighed
- åbenhed
- dialog
- at stole på den anden
- at være tryg ved den anden
- selvværd, at have tillid og at stole på sig selv
Hvordan ser vi værdien i dagligdagen hos børn og voksne?
- vi møder hinanden med et åbent sind børn, forældre og personale
- Vi bestræber os på at være ærlige overfor os selv og hinanden
- vi bruger humor i hverdagen
- vi hjælper hinanden, når der er behov
- vi ved, at hjælpen kommer, så snart den kan komme
- vi er til stede, vi er nærværende, vi er i øjenhøjde med den anden (barn, forældre, kollega), når denne har brug for det
- vi giver plads til at den enkelte kan fordybe sig – f.eks. ved modtagelse af nye børn/forældre, når et barn skal sige farvel til far/mor, i en given aktivitet – og har tillid til, at den anden/de andre har overblikket. Dette kræver åbenhed og aftaler.
- Vi giver os tid til at snakke med forældre i hverdagen for at give de små historier
- Forældrene skal trygt kunne aflevere børnene i vores varetægt. De ved, at vi er der for børnene
- der er plads til at opgaver bliver uddelegeret, og opgaverne bliver lavet
- vi tør alle vise os selv/vise noget af os selv i gruppen
- vi ønsker dialog, vi stiller undrende og åbne spørgsmål, og spørger bl.a. via hv-ord
- forældre og personale tør gå til hinanden med ris og ros og komme med ideer
- vi vil gerne være gode rollemodeller
- vi er tillidsfulde og troværdige voksne som holder, hvad vi lover
- Børn og forældre og personalet viser glæde ved at komme her, de bliver set
- Børn, forældre og personalet føler sig velkommen og modtaget hver dag
Samarbejde
- teamwork
- planlægge aktivitet
- snakke sammen, ang. pædagogik
- dagligdagen
- personale, børn og forældre
- styrke hinanden fagligt
- give og modtage anerkendelse
- ærlighed og åbenhed
Hvordan ser vi værdien i dagligdagen hos børn og voksne?
- omkring praktiske opgaver og aktiviteter i hverdagen
- forældresamtaler og ”garderobesnak”
- stuemøder, teammøder, p-møder, forældremøder, bestyrelsesmøder, A-MED -møder m.m.
- vi samarbejder og planlægger på stuen, i teamet, og i huset
- Kommunikation via dagbogen på kontoret giver fælles fodslag
- Vi sætter ord på børns reaktioner og handlinger
- Vi bruger hinandens ressourcer og erfaringer og forskelligheder
- Vi formidler teori, så det kan omsættes til praksis