Anerkendelse

  • omsorg
  • respekt
  • selvrespekt
  • empati
  • nærvær fysisk/psykisk
  • rummelighed

Hvordan ser vi værdien i dagligdagen hos børn og voksne?

Omsorg

  • børn får lov til at sove og spise, når de har behov for det
  • børn får fysisk kontakt, når de har behov for det
  • vi tager gerne særlige hensyn
  • vi dækker børnenes behov, stimulerer og motiverer dem
  • vi bestræber os på at behandle børn ens, og det betyder, at der er plads til at tage særlige hensyn
  • vi reagerer hvis vi er bekymrede for et barns udvikling

 Respekt

  • vi møder børn og forældre med åbent sind
  • vi banker på ind til et rum, hvor børn er i gang med en leg
  • vi undlader unødigt at afbryde en relation/et samspil mellem barn/barn eller barn/voksen
  • vi er lydhøre overfor hinanden, lyttende og interesseret i hvad børn som voksne fortæller
  • vi giver plads til spontanitet
  • at vi er opmærksomme og roser dem, der har gjort noget ekstra
  • vi giver børn og voksne opgaver og ansvar
  • vi lader børnene løse deres konflikter og støtter når det er nødvendigt

 Selvrespekt

  • at sige fra, når ens grænser er ved at brydes
  • vi melder os til i fællesskabet; vi er på banen; vi engagerer os
  • at stå til ansvar for sine handlinger i forhold til alder
  • at gøre noget på egen hånd og opleve succes

 Empati

  • vi lytter til den anden med alle kanalerne åbne, så vi kan tolke den andens signaler og handle derefter. Dette er lettere jo bedre, vi kender hinanden
  • de større børn hjælper de små, at passe på hinanden og omgivelserne
  • børnene er opmærksomme på, når andre børn f.eks. græder, og giver besked til de voksne
  • hjælpe børnene med at skabe venskaber

 Nærvær – fysisk/psykisk

  • at være i øjenhøjde med børnene; at være nede på gulvet
  • at give fysisk kontakt, når der er behov for det
  • at give tid og plads til at barnet kan udtrykke sig
  • at vise barnet, at vi har set dets initiativer
  • at give et skulderklap – både til børn og voksne
  • vi er trygge ved hinanden, alle tør komme til orde og give sin mening til kende
  • vi har et godt psykisk arbejdsmiljø

 Inklusion

  • vi rummer børn, personaler og forældres forskelligheder og behov
  • vi respekterer og accepterer forskelligheder og ressourcer
  • vi møder det enkelte barn på dets udviklingstrin og arbejder ud fra det
  • vi ser det enkelte barns potentialer
  • vi er løsningsfokuseret i vores tilgang til barnet og familien