Værdigrundlag

Vores værdigrundlag er udgangspunktet for, hvordan vi ønsker samarbejdet skal være børn, forældre og personale imellem.

I Troldehøj ønsker vi at skabe et pædagogisk miljø hvor vores værdier Faglighed, Anerkendelse, Tillid og Troværdighed samt Samarbejde indgår i dagligdagen.

Faglighed

  • personlig og fælles udvikling
  • refleksion
  • erfarings udvikling
  • videndeling, intern/ekstern
  • holde sig fagligt ajour
  • kvalitet
  • evaluering
  • faglig dokumentation

Hvordan ser vi værdien i dagligdagen hos børn og voksne?

  • Vi planlægger aktiviteter ud fra børnenes behov og arbejder i aldersopdelte grupper
  • tilgodeser hvert enkelt barns behov
  • Vi Vi forsøger at tyde børns signaler og handle derefter
  • Vi reflekterer over spørgsmål og egne handlinger
  • Vi reflekterer/vender børn og aktiviteter med hinanden, sparrer. Vi overleverer børn fra vuggestue til børnehave (m. forældre) samt fra børnehave til skole
  • Vi tager på kurser, ud af huset og i huset, vi debatterer og deler viden
  • Vi holder os ajour via bøger, artikler, fagblade, medier
  • Videndeling også på tværs af huset, via pædagogiske drøftelser, læreplan, personalehåndbog (intern), velkomstfolder, hjemmeside, medier og udadtil via Kulturrejser
  • Vi dokumenterer ved skriftlige evalueringer, fortællinger, børneinterview og billeder
  • Vi rådgiver og vejleder forældrene
  • Vi samarbejder med tværfaglige samarbejdspartnere

Anerkendelse

  • omsorg
  • respekt
  • selvrespekt
  • empati
  • nærvær fysisk/psykisk
  • rummelighed

Hvordan ser vi værdien i dagligdagen hos børn og voksne?

Omsorg

  • børn får lov til at sove og spise, når de har behov for det
  • børn får fysisk kontakt, når de har behov for det
  • vi tager gerne særlige hensyn
  • vi dækker børnenes behov, stimulerer og motiverer dem
  • vi bestræber os på at behandle børn ens, og det betyder, at der er plads til at tage særlige hensyn
  • vi reagerer hvis vi er bekymrede for et barns udvikling

 Respekt

  • vi møder børn og forældre med åbent sind
  • vi banker på ind til et rum, hvor børn er i gang med en leg
  • vi undlader unødigt at afbryde en relation/et samspil mellem barn/barn eller barn/voksen
  • vi er lydhøre overfor hinanden, lyttende og interesseret i hvad børn som voksne fortæller
  • vi giver plads til spontanitet
  • at vi er opmærksomme og roser dem, der har gjort noget ekstra
  • vi giver børn og voksne opgaver og ansvar
  • vi lader børnene løse deres konflikter og støtter når det er nødvendigt

 Selvrespekt

  • at sige fra, når ens grænser er ved at brydes
  • vi melder os til i fællesskabet; vi er på banen; vi engagerer os
  • at stå til ansvar for sine handlinger i forhold til alder
  • at gøre noget på egen hånd og opleve succes

 Empati

  • vi lytter til den anden med alle kanalerne åbne, så vi kan tolke den andens signaler og handle derefter. Dette er lettere jo bedre, vi kender hinanden
  • de større børn hjælper de små, at passe på hinanden og omgivelserne
  • børnene er opmærksomme på, når andre børn f.eks. græder, og giver besked til de voksne
  • hjælpe børnene med at skabe venskaber

 Nærvær – fysisk/psykisk

  • at være i øjenhøjde med børnene; at være nede på gulvet
  • at give fysisk kontakt, når der er behov for det
  • at give tid og plads til at barnet kan udtrykke sig
  • at vise barnet, at vi har set dets initiativer
  • at give et skulderklap – både til børn og voksne
  • vi er trygge ved hinanden, alle tør komme til orde og give sin mening til kende
  • vi har et godt psykisk arbejdsmiljø

 Inklusion

  • vi rummer børn, personaler og forældres forskelligheder og behov
  • vi respekterer og accepterer forskelligheder og ressourcer
  • vi møder det enkelte barn på dets udviklingstrin og arbejder ud fra det
  • vi ser det enkelte barns potentialer
  • vi er løsningsfokuseret i vores tilgang til barnet og familien

Tillid og troværdighed

  • ærlighed
  • åbenhed
  • dialog
  • at stole på den anden
  • at være tryg ved den anden
  • selvværd, at have tillid og at stole på sig selv

Hvordan ser vi værdien i dagligdagen hos børn og voksne?

  • vi møder hinanden med et åbent sind børn, forældre og personale
  • Vi bestræber os på at være ærlige overfor os selv og hinanden
  • vi bruger humor i hverdagen
  • vi hjælper hinanden, når der er behov
  • vi ved, at hjælpen kommer, så snart den kan komme
  • vi er til stede, vi er nærværende, vi er i øjenhøjde med den anden (barn, forældre, kollega), når denne har brug for det
  • vi giver plads til at den enkelte kan fordybe sig – f.eks. ved modtagelse af nye børn/forældre, når et barn skal sige farvel til far/mor, i en given aktivitet – og har tillid til, at den anden/de andre har overblikket. Dette kræver åbenhed og aftaler.
  • Vi giver os tid til at snakke med forældre i hverdagen for at give de små historier
  • Forældrene skal trygt kunne aflevere børnene i vores varetægt. De ved, at vi er der for børnene
  • der er plads til at opgaver bliver uddelegeret, og opgaverne bliver lavet
  • vi tør alle vise os selv/vise noget af os selv i gruppen
  • vi ønsker dialog, vi stiller undrende og åbne spørgsmål, og spørger bl.a. via hv-ord
  • forældre og personale tør gå til hinanden med ris og ros og komme med ideer
  • vi vil gerne være gode rollemodeller
  • vi er tillidsfulde og troværdige voksne som holder, hvad vi lover
  • Børn og forældre og personalet viser glæde ved at komme her, de bliver set
  • Børn, forældre og personalet føler sig velkommen og modtaget hver dag

Samarbejde

  • teamwork
  • planlægge aktivitet
  • snakke sammen, ang. pædagogik
  • dagligdagen
  • personale, børn og forældre
  • styrke hinanden fagligt
  • give og modtage anerkendelse
  • ærlighed og åbenhed

Hvordan ser vi værdien i dagligdagen hos børn og voksne?

  • omkring praktiske opgaver og aktiviteter i hverdagen
  • forældresamtaler og ”garderobesnak”
  • stuemøder, teammøder, p-møder, forældremøder, bestyrelsesmøder, A-MED -møder m.m.
  • vi samarbejder og planlægger på stuen, i teamet, og i huset
  • Kommunikation via dagbogen på kontoret giver fælles fodslag
  • Vi sætter ord på børns reaktioner og handlinger
  • Vi bruger hinandens ressourcer og erfaringer og forskelligheder
  • Vi formidler teori, så det kan omsættes til praksis